Sådan udvikles dit barns sanser

Dit barn har syv sanser, der alle er med til at udvikle hjernen og barnets forståelse af sig selv og sine omgivelser. Her kan du blive klogere på, hvordan du kan stimulere dit barns sanser, og hvorfor det er vigtigt.

Hvorfor er barnets sanser vigtige?

Sanserne er vigtige for dit barns motoriske udvikling. De er nemlig med til at styre kroppens bevægelser. Omvendt er motorikken også vigtig for sanserne, fordi nye sanseindtryk kræver bevægelse. 

Tænk bare på, at når dit barn lærer at kravle, så åbner der sig en helt ny verden af sanseindtryk. Sanserne er på den måde med til at motivere dit barn til at bevæge sig.   

Samtidig er sanserne med at styrke din tilknytning til barnet. Det kan du læse mere om i artiklen Styrk det særlige bånd mellem dig og dit barn gennem massage.

Sådan udvikles barnets sanser

Nogle sanser får barnet trænet, uden at du nødvendigvis tænker over det: Det kan være, når du nusser dit barn, når du synger for det, eller hvis du giver det en svingtur.  

Måske har du oplevet, at dit barn har været fyldt op af indtryk efter en dag, hvor du ellers ikke har tænkt, at I har lavet særlig meget. Husk på, at verden er helt ny for et lille barn. Når du træder ind i et rum eller oplever ting, så vil du i mange tilfælde have forklaringer på det, du ser, mærker eller sanser. For det lille barn mangler disse forklaringer ofte. Derfor tager det kræfter at bearbejde de mange indtryk, der for eksempel kan komme ud af en tur på stranden med bare tæer eller en tur i svømmehallen. 

På billedet herunder kan du trykke på de forskellige prikker og læse mere om barnets syv forskellige sanser.

Læs mere om, hvordan sanserne udvikles og få inspiration til at stimulere dit barns sanser under billedet.

Sådan kan du stimulere barnets sanser

Den taktile sans

0-1 år

  • Giv dit barn en nussetur. 
  • Ae og klap dit barn rundt om på kroppen – på ryg, arme, ben, i hænderne og under fødderne. 
  • Sørg for masser af hud mod hud-kontakt: Læg for eksempel dit nøgne barn på din bare mave. 
  • Stryg en finger i dit barns håndflader, og lad det gribe fat om din finger. Det aktiverer griberefleksen og kan samtidig være beroligende og trygt for dit barn. 

2-3 år 

  • Lad barnet lege med bare tæer. 
  • Giv dit barn massage. Her på engodstart.dk kan du deltage i et massageforløb. 
  • Sørg for at give barnet masser af fysisk kontakt, for eksempel ved at kramme. 
  • Lad barnet sanse ved at røre og mærke med hænder og fødder. Du kan lave en sansebane med skåle fyldt med forskellige ting (det kan være sand, ris, vand, græs og vat). Du kan lade barnet have fødderne i fodbad eller en balje med ris. I denne video fortæller psykomotorisk terapeut Anna Raith Louring, hvordan du kan lave sanselege med dit barn

Den vestibulære sans

0-1 år

  • Hold barnet i din arme og drej eller sving barnet rundt. Eller gyng barnet frem og tilbage eller op og ned. Det er vigtigt, at du har godt fat om barnets krop ved brystet eller hofterne, hvis du svinger barnet i luften eller lader det hænge på hovedet, så der ikke er for meget belastning på barnets led. Husk også god støtte af barnets hoved, hvis det stadig ikke kan holde det selv.  
  • Giv barnet en tur i en babygynge, hvis det kan sidde selv.
  • Bær barnet i en bæresele eller slynge. På den måde lærer det alle dine bevægelser at kende. I artiklen her får du slyngevejlederens tip til at komme i gang med at bruge et bæreredskab. 
  • Giv barnet svingture i et tæppe eller et lagen.
  • Lav kolbøtter. I forløbet Motorik og leg 7-12 måneder kan du lære at lave tre forskellige kolbøtter med dit barn.   

2-3 år 

  • Leg lege med retningsskift. Det kan være fangeleg eller forhindringsbane. 
  • Lad barnet bevæge sig på ustabilt underlag, for eksempel en blød madras. 
  • Giv barnet svingture og snur rundt. 
  • Kolbøtter som for eksempel denne version, hvor barnet går op af din krop.
  • Leg på legepladsen – gynge, vippe og rutsje. 

Den kinæstetiske sans

0-1 år 

  • Lad barnet bevæge sig så meget som muligt. Mindsk derfor brugen af skråstol eller højstol, og undgå at lade barnet sidde passivt foran en skærm.  
  • Væn dig til at lade barnet ligge på maven, når det er vågent. Al bevægelse og motorisk udvikling sker i denne alder fra maven. 
  • Lad barnet kravle og senere gå så meget som muligt. Hav et legetæppe, som dit barn kan kravle eller møve sig rundt på, og brug eventuelt en gåvogn, når dit barn begynder at gå. 

2-3 år 

  • Lad barnet bevæge sig så meget som muligt. Skal I op ad trapper, så lad barnet gå selv, så længe det har kræfter til det. Skal I hjem fra institutionen, så lad det starte med at gå hjem, indtil det har brug for at komme op i klapvognen. 
  • Lad dit barn kravle op og ned fra ting. I denne alder kan det også begynde at hoppe ned fra lave møbler. Husk altid at have øje for sikkerheden, så dit barn ikke klatrer op på alt for høje ting eller møbler, som kan vælte.  
  • Kast og spark til en bold.  
  • Brug jeres kroppe sammen. Vis for eksempel barnet, hvordan det kan hoppe, hinke og lave kolbøtter, og lad det efterligne dine bevægelser.  

Synssansen

Barnets syn vil i princippet udvikle sig, uanset om det bliver stimuleret eller ej. Men det er alligevel vigtigt at give barnet en masse forskellige synsindtryk – ikke mindst fordi synes har stor indflydelse på udviklingen af de andre sanser. Synet har for eksempel betydning for barnets balance og øje-hånd koordination. Samtidig er øjenkontakt vigtig for barnets udvikling og tilknytning.  

0-1 år 

  • Lav grimasser og tydelige ansigtsudtryk. Babyer er generelt meget fascinerede af ansigter, så smil, ræk tunge og tilbyd øjenkontakt, men respekter hvis barnet kigger væk og har brug for en pause. Husk også at være varsom med indtrykkene. Det er vigtigt at sænke tempoet, når du er sammen med dit lille barn – så nøjes med ét sanseindtryk ad gangen.   
  • Lad barnet se på billeder og andet med tydelige kontraster som sort og hvid. En baby er ikke i stand til at skelne mellem farver. Når barnet er omkring to måneder, begynder det at kunne skelne farver. Farverigt legetøj vil derfor fange dit barns interesse og samtidig stimulere synssansen.  
  • Sæt et spejl op ved puslebordet, så barnet kan se på sig selv.  

I videoen herunder fortæller jordemoder og psykolog Anna-Katherine Højland om den gode kontakt med spædbarnet.

2-3 år 

  • Gå på line – det kan være på alt fra en snor eller et stykke malertape på gulvet til et væltet træ i skoven. 
  • Leg fangeleg og gemmeleg, hvor barnet skal orientere sig. 
  • Lav simple puslespil. 
  • Læs bøger og snak om, hvad der er på billederne. Begynd også at snakke om forskellige farver og former.  
  • Kast og tril bolde, leg med balloner eller ting, der skal fanges.  

Høresansen

Forskellige lydindtryk er vigtige for barnets sansesystem. Det lærer for eksempel tidligt at skelne mellem stemmer og afkode din stemme fra andre personers. Sang, snak, rim og remser har også en stor betydning for både udviklingen af barnets sprog, barnets samspil med andre og for reguleringen af barnets nervesystem. 

0-1 år 

  • Spil musik for barnet og syng godnatsang. En godnatsang virker afslappende og afstressende for dit barn. 
  • Snak med barnet. Fortæl, hvad du laver, når du er sammen med dit barn, og svar med samme pludren, som dit barn kommer med. Det vil motivere det til at snakke mere. Tal klart og tydeligt, så barnet kan nå at høre de forskellige lyde. Selvom barnet ikke nødvendigvis kan forstå, hvad du siger, er din stemme både fascinerende og tryg.  
  • Lad dit barn lege med legetøj, der giver lyde, for eksempel en rangle. På den måde lærer barnet, at ting kan lave forskellige lyde, alt efter hvordan man bruger dem.  
  • Vær opmærksom på, at nogle rum er meget støjfyldte. Som forælder hører du det bare ikke, fordi du er vant til larmen og dermed forberedt. Du vil dog kunne opleve, at barnet reagerer. Det kan for eksempel være under en tur i svømmehallen, hvor det ikke nødvendigvis er vand og kulde, der fremkalder barnets reaktion, men de høje rungende lyde, som barnet ikke er tryg ved. 

2-3 år 

  • Lav sanglege og læs rim og remser. Prøv at lære barnet dem, så I kan synge eller sige remsen højt sammen. Du kan prøve at sige én sætning ad gangen, som barnet så skal gentage.  
  • Spil rolig musik. 
  • Spil billedlotteri og sæt ord på, hvad brikkerne forestiller. 
  • Læs bøger og fortæl historier. Læs den samme bog igen og igen, og lad barnet fortælle med, når det har lært historien at kende. Spørg for eksempel, om dit barn kan huske, hvad hunden i bogen hedder. 

Mange børn får øreproblemer i løbet af de første 3 år – det kan være tryk i ørerne, væske og mellemørebetændelse. 

 

Lugtesansen

0-1 år

  • Læg en trøje, der dufter af dig, ned til dit barn, der skal sove. Det skaber tryghed.  
  • Lad være med at bruge for meget parfume eller skyllemiddel i vaskemaskinen. Små børn vender ofte hovedet væk fra dufte. Duften af parfume, aftershave eller cigaretrøg kan virke meget voldsom i barnets rene lugtesans.  
  • Læg hud mod hud. Det stimulerer også lugtesansen, hvor baby lærer din lugt endnu bedre at kende. 

2-3 år

  • Duft til ting omkring jer: En blomst i haven, tomaterne i supermarkedet eller et stykke ingefær, når I laver mad. Lugtesansen hænger uløseligt sammen med smagssansen, og jo flere forskellige dufte dit barn kender og er tryg ved, jo større chance er der for, at dit barn tør smage på forskellige typer af mad. 
  • Leg gæt en duft med bind for øjnene.

Smagssansen 

0-1 år 

  • Når dit barn begynder at få andet mad end mælk, så præsenter det for mange forskellige smage, så det ikke vænner sig til for eksempel kun at få grød med frugtmos. 
  • Hvis du ammer, kan det du spiser smages gennem modermælken. Hvis du spiser varieret, er det med til at stimulere dit barns smagssans, allerede før barnet selv begynder at spise andet mad end modermælk eller modermælkserstatning. Det er en vigtig del af barnets mod på at stimulere smagssansen, at barnet får lov til at udforske maden selv. Selvom det sviner, så giv barnet lov til at undersøge maden og træne øje-hånd koordinationen ved at sidde med maden selv.
    Undersøgelser tyder på, at jo flere smagsoplevelser barnet får tidligt, jo mindre kræsne bliver de senere i livet. 

2-3 år 

  • Sammensæt dit barns mad så varieret som muligt. Forsøg at give barnet mad, der er både smager surt, sødt, bittert og salt. Det giver også en længere følelse af mæthed. 
  • Leg gæt en smag med bind for øjnene. Nogle børn kan bedst lide selv at kunne styre skeen ind i munden. 
  • Tal om de forskellige smagsindtryk. Hvornår er det, I spiser for eksempel surt, sødt, bittert eller salt?  
  • Børn skal som hovedregel smage på nyt mad 8-15 gange, før de begynder at kunne lide det.  
  • Tilbyd dit barn godt med vand under måltidet. Det renser smagsløgene.  

Psykomotorisk terapeut Anna Raith Louring

Anna Raith Louring er psykomotorisk terapeut med speciale i graviditet og børn. Til dagligt er hun indehaver af Flow of Life, hvor hun blandt andet underviser mødregrupper i motorisk leg og rytmik.

Log ind for at gemme artikler

Du skal logge ind eller oprette en profil for at kunne gemme artikler.

Log ind

Log ind med din profil for at se gemte artikler, ansøge om babypakker og bruge Huskelisten.

Glemt password?

Angiv din e-mail adresse for at få tilsendt et nyt password.

Vælg nyt kodeord

Du er logget ind med et midlertidigt kodeord og skal derfor vælge et nyt kodeord.