6 artikler

Så sov dog for #!+&**!!

Far i sofaen, mens barn leger på gulvet. Foto: Jacob Lund, Noun Project

Søvn

10 forældre deler deres sjove og skøre historier om, hvad de har gjort for at får deres barn til at sove.

Samsovning eller egen seng?

Baby lægges til at sove. Foto: Jacob Lund, Noun Project.

Søvn

Er I i tvivl om, hvorvidt jeres baby skal sove i sin egen seng, eller om I skal samsove? Der er flere ting, som er værd at være opmærksom på.

Hvor meget skal mit barn sove?

Søvn er rigtig vigtig for barnets udvikling. Søvn gør nemlig, at dit barn både kan vokse, udvikle sig og bearbejde de mange sanseindtryk, som dagen har budt på. Babyer og små børn sover derfor mange timer i løbet af en dag – og de kan ikke sove for meget! Der er dog store forskelle på børn, så måske sover dit barn mere eller mindre end andre børn gør. Du vil kunne mærke på dit barn, hvis det ikke får nok søvn, da barnet lettere bliver pjevset eller ked af det, hvis det mangler søvn. Det er derfor også vigtigt, at dit barn får nogenlunde det antal timers søvn, som passer til aldersgruppens søvnbehov.

Børns søvnbehov

Børns søvnbehov afhænger af deres alder. En nyfødt sover mellem 15 og 18 timer i løbet af et døgn, hvorimod et barn på 1-2 år sover omkring 12 til 14 timer i døgnet. Børns søvnbehov bliver mindre, i takt med at de bliver ældre. En nyfødt sover ofte kun 2-4 timer ad gangen, men som dit barn bliver ældre vil det også begynde at sove i flere sammenhængende timer ad gangen. Alle børn er dog forskellige, så der kan også være forskel på, hvor længe og hvor ofte et barn sover. Man kan inddele søvnbehovet i følgende grupper:

Du kan læse mere om børns søvnbehov her.

Skab gode sovevaner

En god sovevane kan være et fast mønster, I praktiserer hver dag, når barnet skal til at sove. Det gør det nemmere for dit barn at kende forskellen på dag og nat – og sove gennem natten. I kan for eksempel skabe et godt putteritual, som kan være med til at opbygge trygge rammer og gøre, at barnet har nemmere ved at falde til ro. Når I begynder på et putteritual, er det vigtigt at finde ud af, hvad der passer bedst til jer.

Man kan starte med et fast putteritual, når barnet er mellem 3-4 måneder. Der er flere ting, I kan overveje, når I skal opbygge gode sovevaner for jeres barn. I kan for eksempel putte jeres barn i et mørkt rum, så det hjælper barnet til at forstå, hvornår det er dag og aften. En anden ting I kan overveje, er skærmbrug inden sengetid. Skærmbrug kan virke opkvikkende, og det kan derfor være en god ide at lægge skærmen væk op til sengetid. Når I har fundet det mønster, der passer bedst til jeres familie, er det vigtigt at holde fast i ritualet over en længere periode. Dette hjælper barnet til at vide, hvornår det er tid til at sove.

Hvor skal baby sove?

Det kan være svært at beslutte sig for, om baby skal sove i sin egen seng, eller om I skal vælge samsovning.

En fordel ved samsovning kan være, at det føles lettere at amme om natten, fordi du har baby tæt ved dig. Omvendt kan det være rart med god plads i sengen, når muligheden for søvn endelig melder sig. Det er derfor en god ide at prøve sig lidt frem og vælge det, der passer bedst til jeres familie. Hvis barnet skal sove i egen seng, kan du læse mere om Sundhedsstyrelsens anbefalinger her. Vælger I samsovning, er det vigtigt at jeres seng er bred og at der ikke er nogen revner, som barnet kan trille ned i. Du kan læse flere råd til samsovning, her.

Når dit barn skal sove udenfor

Dit barn kan begynde at sove lur udenfor, når det er begyndt at tage på efter fødslen og er i god trivsel. Det er vigtigt, at du klæder dit barn på efter vejret. Om sommeren skal barnet klædes let på, så det har nemt ved at komme af med varmen. Om vinteren er det til gengæld vigtigt at klæde barnet på i flere lag, så det kan holde varmen. Er dit barn syg, kan det være en god ide at lade barnet sove indenfor. Du kan finde flere råd til putning af dit barn inde og ude i artiklen: Sådan gør du dit barn klar til at sove – inde og ude.

Hvornår sover mit barn igennem?

Dit barn kan begynde at sove flere sammenhængende timer, når det er omkring 4-5 måneder gammel. Når dit barn er omkring 1 år, vil det kunne sove omkring 8 timers sammenhængende søvn. Det er også omkring dette tidspunkt, hvor dit barn vil begynde at kunne undvære mad i løbet af natten. Det kan dog være meget forskelligt fra barn til barn, hvornår det begynder at sove igennem. Bliv derfor ikke bekymret, hvis dit barn ikke sover igennem, men derimod vågner en eller flere gange om natten. Det kan være enormt frustrerende og både fysisk og psykisk hårdt, hvis ens barn ikke sover igennem, men vågner flere gange i løbet af natten. Der er dog hjælp at hente i artiklen: Mit barn vil ikke sove- hvad gør jeg?

Hvorfor vil mit barn ikke sove?

Der kan være mange årsager til, at dit barn ikke vil sove. Ofte spiller barnets udvikling eller skift og forandringer en stor rolle for barnets søvnrytme. Når dit barn oplever mange nye ting og/eller udvikler nye færdigheder, vil der være nye mange sanseindtryk, som skal bearbejdes. Det kan, i en periode, give forstyrret søvn. En af årsagerne kan for eksempel være, at dit barn lige er startet i vuggestue eller børnehaven. Når dit barn starter i en ny institution, er der mange nye mennesker og indtryk, som kræver tid at bearbejde for et lille barn. Når dit barn er begyndt at vænne sig til alt det nye og de mange indtryk, vil det begynde at sove mere normalt igen.

Sygdom som for eksempel hoste, forkølelse eller feber er også noget, der i høj grad kan påvirke dit barns søvn i en periode. Og når dit barn begynder at få tænder, vil det også kunne forstyrre søvnrytmen.

Bliv klogere på dit barns søvn og få sundhedsplejerskens råd til gode sovevaner her.

Hvor længe skal en middagslur vare?

Børns behov for søvn er langt større end voksnes, og børn har derfor brug for et par gode lure i løbet af dagen for at kunne trives godt og udvikle sig. Når dit barn er omkring 1 år og frem til 3- års alderen, sover det måske 1-2 lure om dagen. Middagsluren varer omkring 1-3 timer. Barnet skal være udhvilet og glad, når det vågner. Vågner dit barn allerede efter 20 minutter, vil det ofte være en god idé at prøve, om du kan få det til at sove igen. Du kan mærke på dit barn, hvis det har fået en for kort lur. Har luren været for kort, vil dit barn let blive pylret, ked af det og tydeligt mangle overskud.

I takt med at barnet bliver ældre, bliver behovet for middagslur mindre og mindre. Det kan du læse mere om i artiklen: Hvor meget skal mit barn sove?

Afbrudt søvn og mangel på søvn

Børn reagerer forskelligt på for lidt søvn. Det lille barn bliver pylret og måske irritabelt. Det større barn kan have svært ved at koncentrere sig og bliver i dårligt humør. Det kan alt sammen være tegn på, at dit barn ikke får nok søvn om natten. Læs mere om, hvordan du får skabt gode sovevaner for dit barn her: 7 spørgsmål om tumlings søvn.

 

Log ind for at gemme artikler

Du skal logge ind eller oprette en profil for at kunne gemme artikler.

Log ind

Log ind med din profil for at se gemte artikler, ansøge om babypakker og bruge Huskelisten.

Glemt password?

Angiv din e-mail adresse for at få tilsendt et nyt password.

Vælg nyt kodeord

Du er logget ind med et midlertidigt kodeord og skal derfor vælge et nyt kodeord.