Mit barn vil ikke sove – hvad gør jeg?

Du orker ikke at sidde og synge på værelset endnu en gang, mens uret tikker i takt med, at din egen søvn eller sofatid forsvinder. Der er dog hjælp at hente. Her kan du blive klogere på dit barns søvn og får sundhedsplejerskens gode råd.

Hvorfor vil mit barn ikke sove?

Der kan være mange grunde til , at dit barn ikke vil sove eller har flere opvågninger. Ofte spiller barnets udvikling, nye færdigheder og skift som for eksempel institutionsstart ind. Læs om nogle af de mest almindelige årsager herunder.

Barnets udvikling kan forstyrre søvnen

Dit barn gennemgår en stor udvikling i sit første år. Det kan godt give lidt udfordringer.

0-6 måneder: Jeg har ikke tid til at sove

Når dit spædbarn er 3-4 måneder gammelt, vil det have et mere udviklet syn og begynder at få kontrol over sit hoved. Dit barn kan begynde at holde hovedet selv og mere sikkert dreje hovedet efter det, som fanger dets opmærksomhed. Det giver barnet en stor lyst til at udforske verden, og den lyst kan nogle gange vinde over det at spise og sove færdigt.

6-12 måneder: Du må ikke gå fra mig

Når dit barn er omkring de 7-10 måneder, begynder det at blive mere bevidst om, hvem det kender og ikke kender. Det er også en meget almindelig årsag til søvnproblemer. Dit barn kan godt blive mere tryghedssøgende i denne periode og har derfor et større behov for at blive tanket op med nærvær og tryghed hos dig og sin anden forælder. Det kan derfor også være sværere for dit barn at overgive sig til søvnen i denne periode.

Skift og forandringer kan påvirke søvnen

Ændringer i dit barns liv kan også påvirke søvnen. Det kan for eksempel ske, når I begynder at gå over til skemad eller i forbindelse med, at barnet starter i vuggestue eller dagpleje.

Ofte vil søvnen igen blive mere stabil i takt med, at dit barn vænner sig til det nye.

Kroppen kan udfordre søvnen

Barnet kan have nogle fysiske gener, som giver søvnproblemer. Når dit barn begynder at få tænder, kan det eksempelvis forstyrre søvnen. Især for tidligt fødte babyer kan have nogle særlige søvnvanskeligheder, blandt andet fordi deres nervesystem ikke er helt udviklet endnu. Har du en mistanke om, at dit barn har nogle af disse fysiske udfordringer, eller oplever du, at intet virker på søvnproblemet, så tag fat i jeres sundhedsplejerske eller læge.

Sygdom kan påvirke søvnen

Sygdom er også noget, som kan påvirke dit barns søvn. Er dit barn plaget af astmatisk bronkitis, hoste eller forkølelse, kan det være godt at hæve hovedgærdet på barnets seng, så dit barn ikke ligger helt vandret, men har hovedet højere oppe end numsen. Det kan lette dit barns vejrtrækning under søvnen.Har dit barn feber, skal barnet kun klædes let på, så det kan komme af med varmen. Du kan eventuelt lade dit barn sove med et lagen i stedet for en dyne, når det har feber. Hold øje med dit barns temperatur, da den kan svinge meget under sygdom – også mens barnet sover. Læg to fingre i nakken på dit barn. Hvis fingrene klister fast til barnets hud, så er det et tegn på, at barnet har det for varmt. Tag så noget af barnets tøj af eller let på dynen.

Det handler om at skrue ned for “festen” ved at dæmpe lyset, lydene og aktivitetsniveauet. På den måde hjælper du dit barns nervesystem med at forstå, at nu skal vi have lidt ro.
Anja Kreutzmann, sundhedsplejerske

Undgå dårlige vaner

Alle kan opleve en besværlig putning eller nogle urolige nætter. Det er først, hvis I begynder at opleve de samme søvnudfordringer flere dage i træk, at man kan tale om, at der er opstået et mønster. Det kan derfor være en god idé, at I lige afventer og ser, om udfordringen går i sig selv igen.

Børn og familier er også forskellige. Nogle af disse råd virker måske ikke på netop dit barn, eller passer ikke ind i jeres familieliv.

Bruger du for eksempel et hjælpemiddel som white noise, så brug den så længe, der er behov. Derefter kan det være en god idé at arbejde hen imod, at det ikke længere er nødvendigt at bruge. Vær opmærksom på ikke at få indarbejdet nogle vaner, som simpelthen kræver for meget.

Det dur for eksempel ikke, hvis du altid skal ud at køre en tur i bilen for at få dit barn til at sove.

Man kan godt få lidt tunnelsyn på det her med søvnen, så man ender med at vedligeholde nogle vaner, som godt kunne være udfaset,” siger Anja Kreutzmann.

Ofte handler udfordringer med søvnen også om barnets temperament og personlighed. Nogle børn skal have mere hjælp end andre børn til at gå fra vågen til søvn. Jeres tilgang som forældre og tydelighed overfor barnet kan også have en stor betydning.

Afvent om dit barn falder i søvn af sig selv, hvis det vågner

Nu har du fået en masse gode råd, men nogle gange er den bedste løsning slet ikke at gøre noget. Hvis du synes, at dit barn vågner lidt for hurtigt fra en lur, så kan du eksempelvis prøve at lade det ligge, hvis det blot pludrer og lyder tilfreds. Undgå at forstyrre og afvent i stedet, om dit barn kan falde i søvn igen af sig selv.

”Det kan også smitte af på nætterne, hvis barnet erfarer, at jeg godt kan være i eget selskab på en tryg måde, når jeg vågner efter en lur. Og når jeg beder om hjælp (klynker – lyder utilfreds), så kommer min far eller mor og tager sig af mig. Det kan være en stor hjælp, hvis dit barn lærer at være trygt i sit eget selskab”, siger Anja Kreutzmann.

Hvis dit barn er utilfreds og græder, skal du selvfølgelig altid trøste det. Det er nemlig en god og grundlæggende vigtig følelse og erfaring for barnet at have. Så det ved, at når jeg beder om hjælp, får jeg det, for det betyder noget for min far/mor, hvordan jeg har det.

Spørg sundhedsplejersken

Hvis du kan mærke, at det føles forkert med de putte- og søvnændringer, I forsøger jer med, så stop endelig op og tag fat i din sundhedsplejerske, som du kan sparre med. Måske passer netop den taktik ikke til jeres barn, eller måske kræver det en lille ændring, for at det kan fungere hos jer.

Undgå at tro, at du kan løse alt med ét snuptag

Som forælder kan du ikke altid løse alle problemer og udfordringer – i hvert fald ikke alene. Derfor må man af og til sætte barren lidt ned eller søge hjælp hos andre.

Sæt små delmål

Det er svært at løse et søvnproblem på en enkelt nat. Sæt derfor barren lidt ned, og gå i stedet efter nogle delmål.

Selvom det kunne være rart, at dit barn sov igennem en hel nat, så start med for eksempel at sætte et mål om maksimalt to-tre opvågninger om natten og arbejd hen imod det. Nyfødte kan være vågne mange gange om natten, for at øge mælkeproduktionen, hvilket upraktisk nok gøres bedst ved at være på brysterne mange gange om natten.

Tag det i små bidder, så bliver det også nemmere og rarere for både dig og dit barn.  Som træt forælder kan det også være udfordrende at tænke klart. Trætte hjerner tænker simpelthen mere sort-hvidt og kan have sværere ved at lægge en plan. Derfor kan det være hjælpsomt at skrive ned på et papir, hvad man skal huske, og hvad man har aftalt at gøre, når barnet skal puttes eller vågner om natten.

Vælg dine kampe med omhu

Selvom det kan være hårdt, at dit barn ikke vil sove, så kan det også være, at du af og til må acceptere, at sådan er det lige nu. Nogle gange må en lur midt på dagen springes over, eller puttetiden om aftenen må rykkes lidt.

Når et barn ikke vil sove, men hverken har ondt, er sulten eller overtræt, så er det ofte fordi, det hele er så spændende. Så hjælper det sjældent at trille timelange ture med barnevognen eller at vandre stuen tynd med barnet i favnen, fordi nu skal det altså sove. Hvis dit barn bare ikke vil sove, men ellers er tilfreds og mæt, så lad det være træt og sidde hos dig. I kan hvile jer eller holde en pause, hvor I gearer lidt ned i stedet for.  Det skader ikke, så længe det ikke sker hver dag.

Spørg om hjælp

Hvis manglende søvn er et så stort problem, at du ikke kan hænge sammen, så skal du reagere. Manglende søvn kan give store humørsvingninger og medføre, at du har svært ved at styre dit temperament og dine følelser. Du kan blandt andet opleve at blive sur og irriteret på barnet, hvilket aldrig er rart.

Sker det, så husk, at det er menneskeligt at fejle. Prøv at lære dine følelser at kende, så du ved, hvornår du er ved at kamme over, og lad så din partner overtage, hvis det er muligt.

Det kan også være en stor hjælp at række ud til venner og familie – ikke mindst hvis du er enlig forælder. Er der for eksempel en i dit netværk, som du kan få til at komme og aflaste dig eller jer lidt, så du kan få hvilet? Det er ingen skam at spørge om hjælp. Alle, der er blevet forældre, ved, at det er benhårdt arbejde.

Gode råd om puttevaner

Selvom det kan være en lille trøst at vide, at der i mange tilfælde er en helt naturlig årsag til dit barns søvnudfordringer, så vil du jo garanteret bare gerne have søvnen tilbage og udfordringerne løst hurtigst muligt.

Nogle gange kræver det dog også bare tid og god tålmodighed (og stærk kaffe) at komme tilbage på sporet. Særligt, hvis dit barn gennemgår et større udviklingsspring.

Sundhedsplejerske Anja Kreutzmann har disse fem konkrete råd, som du kan prøve, hvis dit barn har svært ved at falde i søvn, sover meget lidt eller vågner let.

5 råd fra sundhedsplejersken

Sundhedsplejerske Anja Kreutzmann

Anja Kreutzmann er sundhedsplejerske på Amager og ansvarshavende redaktør på medlemsbladet Sundhedsplejersken. Derudover har Anja en master i sundhedspædagogik og er uddannet meningsdanner fra Dansk Sygeplejeråd.

Anja er også tilknyttet som vejleder/eksaminator på sundhedsplejerskeuddannelsen på Professionshøjskolen Metropol.

Endelig driver hun Facebook-siden ‘FamilieogfagvedAnja’, hvor hun med foto, nedslag i arbejdet og historier vil synliggøre familiers liv og sundhedsplejerskearbejdet.

 

 

Log ind for at gemme artikler

Du skal logge ind eller oprette en profil for at kunne gemme artikler.

Log ind

Log ind med din profil for at se gemte artikler, ansøge om babypakker og bruge Huskelisten.

Glemt password?

Angiv din e-mail adresse for at få tilsendt et nyt password.

Vælg nyt kodeord

Du er logget ind med et midlertidigt kodeord og skal derfor vælge et nyt kodeord.