2½-3 år: Sådan kan du støtte barnets sproglige udvikling
På dette aldersniveau udvikler dit barns sig fra at kombinere to-tre ord til at lave sætninger på ca. fem ord. Det er spændende at følge med i, hvad det er for nogle ord, dit barn lærer. Måske begynder dit barn at kunne ordene for nogle tal, forskellige farver og enkelte bogstaver.
Det er godt, hvis du kan slippe kontrollen og ikke have nogle forventninger til, at dit barn skal kunne nogle bestemte ord. Følg i stedet dit barns interesser (biler, dinosaurer, heste og så videre) og tag udgangspunkt i dem, når du snakker med dit barn.
Stil nysgerrige spørgsmål
Det er en god ide fortsat at stille dit barn spørgsmål for at starte samtaler. Helst åbne spørgsmål, som dit barn ikke kun skal svare ja eller nej til.
Vær forsigtig med at stille spørgsmål, dit barn ikke kan svare på. Spørgsmålene må ikke have karakter af et forhør, hvor barnet presses til at komme med et bestemt svar. Stil i stedet nysgerrige spørgsmål til det, barnet laver, for eksempel “hvor skal du hen med tasken?” eller “hvorfor skal dukken mon have hue på?”
Hvis dit barn er godt med sprogligt, kan du også stille spørgsmål, der udfordrer dit barn til at tænke kreativt, for eksempel ”hvad kunne vi bruge den her kasse til?” eller “hvad tror du, far ønsker sig?”
Hjælp barnet på vej med hele sætninger
Når du taler med dit barn, er det vigtigt, at du bruger hele sætninger. Dit barn vil måske pege på mælken og sige “mælk!”. Her kan du så svare barnet med en hel sætning, fremfor blot at svare igen med “mælk?”. Ved for eksempel at svare ”vil du have mælk?”, får dit barn mulighed for at høre mange flere ord – endda i en sammenhæng, der giver mening for barnet. Dette øger sandsynligheden for, at dit barn optager ordene i sit eget ordforråd.
Når du taler i hele sætninger, får dit barn også mulighed for at høre forskellige former for ord. Udover ord for ting, personer og dyr har dit barn brug for at få ord for handlinger som at løbe, give, hente og så videre samt personlige stedord som du, jeg, han og hun. Dit barn lærer bedst disse ord, når du bruger dem i de rutiner og situationer, der er en del af jeres hverdag.
Øre for rim og musik
Børn begynder typisk at interessere sig for sang, musik, rim og remser i denne alder. Måske vil du opleve, at dit barn begynder at synge enkelte ord i en sang eller at nynne små stumper af melodien. Du kan også opleve, at dit barn relaterer ting, I ser, til en sang eller et rim. Det kan være en edderkop, som får barnet til at synge “Lille Peter edderkop” eller lave fagterne fra sangen.
Når du synger eller rimer sammen med dit barn, lærer dit barn nye ord fra teksterne, samtidig med at rytmen hjælper barnet til at huske ordene. Rim styrker også barnets læring i forhold til sprogets lyde, som er med til at styrke udtale og senere også barnets læse- og skriveudvikling.
Er du ikke glad for selv at synge, kan du købe bøger med rim og remser, som du kan sige højt sammen med dit barn. I kan også lytte til børnesange sammen. Hvis dit barn går i et dagtilbud, kan du spørge pædagogerne, om der er særlige sange, rim og remser, de bruger sammen børnene. Mange børn er glade for genkendelse og gentagelse.
Sprog og skærmtid
Mange børn vil i denne periode være meget interesserede i skærme.
Her er det værd at være opmærksom på, at hvis dit barns skærmtid skal virke understøttende på den sproglige udvikling, afhænger det af, hvad barnet ser, og om du er med som forælder til at hjælpe med at sætte ord på det, der foregår på skærmen.
I denne alder er det bedst med serier eller tegnefilm, som har en simpel handling, og som foregår i et roligt tempo. Dit barn skal gerne have mulighed for at høre og forstå nye ord, og mulighed for at øve sig i at følge en fortælling fra start til slut.
Helt lavpraktisk kan du i denne periode:
- Være nysgerrig på, hvad der interesserer dit barn (legetøj, bøger, dyr, legepladser) og tale med dit barn om disse interesser.
- Stille dit barn spørgsmål, der opfordrer til at tænke kreativt og finde på løsninger.
- Stille nysgerrige spørgsmål til det, dit barn laver og leger.
- Bruge hele sætninger, når du taler med dit barn.
- Lytte til musik, rim og remser sammen med dit barn.
- Læse bøger sammen med dit barn.
- Udvælge, hvad dit barn skal se, hvis dit barn har skærmtid.