Seks forældre fortæller om deres valg af dagtilbud

Er du i tvivl om, hvordan du træffer det rigtige valg af vuggestue eller dagpleje til dit barn? Så er du ikke alene. Her kan du høre seks forældre fortælle om deres overvejelser.

At tage valget

For de fleste forældre er det en svær proces at skulle vælge mellem de forskellige tilbud, der er i lokalområdet. At vide, hvilke overvejelser man skal gøre sig. Være klar over, hvad man skal se efter, når man er på besøg. Og hvordan man i det hele taget kan få information, der gør valget lettere.

I disse film kan du møde seks forældre, som fortæller om, hvordan de greb processen an, og hvad der havde betydning for deres valg af dagtilbud.

Agnete: Som solomor havde jeg brug for udvidede åbningstider

Agnete er solomor, og derfor var det vigtigt for hende, at daginstitutionen lå tæt på og havde udvidede åbningstider. Hun besøgte fem daginstitutioner i nærheden, der alle levede op til kriterierne.

Jeg valgte primært ud fra stemningen i institutionen. Det at komme ind et sted og tænke. ’Her ville jeg da gerne selv tilbringe en dag’.”

Agnete fortæller om, hvilke overvejelser hun gjorde sig som solomor, da hun skulle finde det rette dagtilbud til sit barn.

Kirstine: Det var vigtigt, at det var en lille institution

Kirstines søn var 8 måneder, da han startede, så det var vigtigt for hende, at stedet ikke var for stort.

Vi skrev ham op fire dage efter fødslen til en privat institution med plads til 14 børn, der ligger på vores vej. Jeg havde gået og kigget på den institution i alle de år, vi har boet her.

Kristines søn var 8 måneder, da han skulle starte i dagtilbud. Her fortæller hun, hvad der var vigtigt for hende, da hun skulle vælge det rette sted.

Laura: Vi kunne ikke overskue det, så vi skrev ham bare op

Hele livet blev vendt på hovedet, da Lauras søn blev født, så hun og faren kunne ikke helt overskue at forholde sig til, hvilket vuggestueliv der ventede.

Vi gjorde os ikke så mange tanker om, hvor han skulle hen, og hvad der skulle ske. Han var så lille, og vores liv så kaotisk. Vi kunne slet ikke overskue at tænke rigtige tanker om, hvad der ventede, så vi skrev ham bare op.”

Da Laura blev mor kunne hun og barnets far ikke overskue at tage stilling til det med dagtilbud, og de skrev derfor bare sønnen op.

Mads: Besøgte daginstitutioner for at danne sig et indtryk

Mads og hans kone besøgte et par daginstitutioner, inden de valgte, at sønnen skulle starte i den daginstitution, som Mads’ kone selv havde gået i. Men hans bedste råd til andre forældre er, at de skal tage på besøg og danne sig et indtryk af hele daginstitutionen.

Det, man ser, er et øjebliksbillede, og tre stuer kan være tre forskellige verdner. Så det er vigtigt, at man danner sig et indtryk af hele huset og børnenes trivsel og ikke bare fokuserer på den enkelte pædagog.”

Mads fortæller, hvad han kiggede efter, når han sammen med sin kone var ude og besøge forskellige institutioner.

Mette: Vi undersøgte, hvad andre sagde om de lokale daginstitutioner

Mette og hendes kæreste baserede deres valg på, hvilken profil daginstitutionen havde, og hvor tæt på den lå. Hun kiggede meget på Facebook for at se, hvad andre havde skrevet om stedet.

Jeg har gennemtrawlet lokale Facebook-grupper for at se, hvad andre forældre skrev om de lokale institutioner. Det betød, at vi endte med at gå uden om en institution, vi ellers havde udset os.”

Mette fortæller om, hvordan hende og kæresten fandt en vuggestue med den rette profil til deres datter.

Natalie: Det er personalet, som gør en forskel for børnene

Natalie tog Excel-arkene i brug for at skabe sig et overblik over de forskellige daginstitutioner i nærheden og researchede grundigt på kommunens hjemmeside. Men i sidste ende var det mødet med personalet, der var udslagsgivende for valget.

Vi lagde vægt på, at personalet virkede søde og imødekommende, og om de tog sig tid til at tale med os potentielle kommende forældre. Det var vigtigt, at det var nogle søde og fagligt dygtige medarbejdere, for i sidste ende er det personalet, der gør forskellen for børnene.”

Natalie fortæller om den research, hun lavede, for at finde det rette dagtilbud. Hun mener dog også, at det er vigtigt at besøge stederne.

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) for Børne- og Undervisningsministeriet

Børne- og Undervisningsministeriet
Børne- og Undervisningsministeriets arbejdsområder inkluderer blandt andet dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser. Ministeriet regulerer rammerne for dagtilbud (vuggestuer, dagplejen, børnehaver og aldersintegrerede institutioner) og private pasningsordninger efter dagtilbudsloven.

Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
EVA er en uafhængig statslig organisation, der gennem evalueringer, analyser og redskaber bidrager til at udvikle kvaliteten i dagtilbud og uddannelser.

 

Log ind for at gemme artikler

Du skal logge ind eller oprette en profil for at kunne gemme artikler.

Log ind

Log ind med din profil for at se gemte artikler, ansøge om babypakker og bruge Huskelisten.

Glemt password?

Angiv din e-mail adresse for at få tilsendt et nyt password.

Vælg nyt kodeord

Du er logget ind med et midlertidigt kodeord og skal derfor vælge et nyt kodeord.