Når barnets udvikling tager et spring
Inden for udviklingspsykologien taler man om barnets nærmeste udviklingszone. Det handler kort sagt om forskellen mellem det, barnet allerede kan, og de færdigheder, barnet er parat til at lære, men som det har brug for hjælp fra en voksen til. Når dit barn fx har lært atstå på alle fire, er det næste skridt at støtte barnet i at bevæge sine arme og ben, så det kan lære at kravle. Det er svært for barnet, fordi det mentalt skal lære at koordinere arme og ben på samme tid.
Ved at udfordre barnet i tilpas grad, kan du som forælder have øje for at motivere dit barn, så det kan lære en ny færdighed uden hjælp. Lægger du for eksempel et stykke legetøj for langt væk fra et barn, som skal lære at kravle eller krybe, er udfordringen for stor. Men hvis du lægger det for tæt på barnet, er udfordringen for lille. Her skal du fornemme og prøve dig frem for at finde ud af, hvilken afstand der er passende for dit barn, så det får lyst til at øve sig i at komme fremad.
Som forælder vil du opleve, at dit barn i perioder udvikler sig hurtigere, mens det omvendt står mere stille eller måske endda går lidt tilbage i sin udvikling på andre tidspunkter. Det koster kræfter for barnet at bearbejde nye færdigheder, indtryk og erfaringer. Derfor er det helt normalt, at barnet i de perioder ændrer adfærd og for eksempel har brug for ekstra nærvær, trøst og tryghed.
Du kender måske det velmenende råd: Tag det roligt, det er bare en fase. Og ja, der er noget om fase-snakken, når det handler om et barns udvikling, men derfor er det alligevel frustrerende, at barnet nu igen vågner mange gange om natten eller at barnet pludselig græder meget i løbet af dagen.
Det kan dog hjælpe på frustrationerne, hvis du forstår baggrunden for, hvorfor dit barn pludselig reagerer, som det gør. For der er heldigvis noget, du som forælder kan gøre. Det kan du læse om i afsnittet herunder.