18-24 måneder: Sådan kan du støtte barnets sproglige udvikling
Fra 18-månedersalderen begynder børn typisk at tale mere, og der kommer hele tiden nye ord til.
Du vil nok opleve, at dit barn ofte peger på en genstand, når den bliver nævnt – for eksempel “kop” eller “sut”.
Du kan få indblik i, hvor mange ord dit barn kender og forstår ved at tale meget med dit barn, stille spørgsmål og opfordre barnet til at hente ting eller gøre noget bestemt – for eksempel at tage bamsen, klappe eller danse.
Brug opgaver til at få et blik ind i barnets indre sprog
En del børn begynder i denne alder at kunne reagere på lidt mere komplicerede sproglige opfordringer som for eksempel “kan du hente bogen?”.
Dit barn vil forstå, at målet er at hente bogen. Hvis barnet reagerer på din anvisning, ved du, at barnet har forstået dig, og på den måde kan du følge udviklingen af barnets “indre sprog” – altså alle de ord, barnet forstår, men ikke nødvendigvis bruger endnu.
Brug ord fremfor lyde og tal til barnet hele sætninger
De typiske ord dit barn kender i alderen 18-24 måneder er:
- Navne på familiemedlemmer. Det vil vække genkendelse hos dit barn, som for eksempel reagerer ved at vise begejstring, når navnene bliver nævnt.
- Ord for forskellige ting, barnet kender fra hverdagen. Det kan for eksempel være kropsdele (næse, navle, arm, tæer), legetøj (bil, bold, bog), eller mad (banan, mælk, bolle).
Det er stadig vigtigt, at du sætter ord på det, I gør og ser. Dit barn lærer nye ord ved at høre dig bruge dem.
Tal med dit barn i hele sætninger og brug ord i stedet for lyde – nogle forældre kommer til at bruge samme lyde og ufærdige ord, som barnet bruger, men det er ikke udviklende for barnets sprog.
Tænk sprog ind i hverdagens rutiner
De forskellige rutiner, I har i løbet af en dag, kan bruges til at få brugt forskellige ordgrupper.
Se forslag herunder.
Ord for kroppen kan komme i spil, når:
- I tager tøj af og på.
- I går i bad.
- I er aktive (danser, er i haven eller på legeplads).
Ord for madvarer kan komme i spil, når:
- I spiser.
- I handler.
- I laver mad.
Ord for dyr og planter kan komme i spil, når:
- I er ude i naturen.
- I læser bøger.
- I er i zoo eller besøger en bondegård.
Ord for følelser kan komme i spil, når:
- Alle situationer, hvor du eller dit barn føler noget, kan du hjælpe med at sætte ord på.
Det er dog vigtigt, især når dit barn bliver større, at du ikke pådutter barnet følelser ved for eksempel at sige: “Du er vist træt”, når barnet måske i virkeligheden er vredt og frustreret.
Dit barn har brug for også at få sat ord på negative følelser som vrede og frustration, og det skal have at vide, at det er helt okay at føle sådan.
Hav fokus på turtagning, når du taler med dit barn
Når dit barn er to år, har det et aktivt ordforråd på omkring 250 ord og kan sætte nogle af dem sammen til korte ufærdige sætninger. Eksempler på små sætninger, dit barn kan sige, er “min mor” eller “op nu”.
Dit barn bruger ordene til at fortælle om oplevelser, ting, det godt kunne tænke sig, og i leg sammen med andre børn. Når du taler med dit barn, er det vigtigt, at du har fokus på turtagning i jeres samtale, så du venter på barnets svar, inden du selv taler videre.
Det kræver måske lang tænketid for barnet, inden det finder de ord, der skal bruges, eller reagerer på det, du fortæller. Men vent alligevel i stedet for blot at tale videre.
Det er også en god idé ikke at svare for dit barn, hvis andre spørger barnet om noget. Hvis mormor spørger, om hun må se barnets nye bog, så lad barnet få tid til selv at hente bogen og vise den frem. Det er også en god idé at lade dit barn sige hej og farvel i vuggestuen. På den måde motiverer du dit barn til at tale, og du undgår, at barnet får indtryk af, at det initiativ er ligegyldigt, fordi du jo alligevel svarer.
Digitale medier
Dit barn vil sandsynligvis begynde at blive mere interesseret i tablets, tv og mobiltelefoner på dette alderstrin.
I forhold til at understøtte dit barns sprog er der begrænsede gevinster at hente, hvis barnet sidder alene med en tablet eller telefon i længere tid ad gangen. Sidder dit barn med en skærm, vil det være godt at vælge tegnefilm med et roligt tempo og enkle letforståelige handlingsforløb, som dit barn kan følge med i og måske kan genkende fra sin egen hverdag. Det vil give de bedste chancer for at barnet når at opfange ord og mening.
Og så er det selvfølgelig allerbedst, hvis du ser det sammen med barnet, så du kan hjælpe med at sætte ord på og bagefter kan spørge ind til det, I har set, og måske også inddrage det i en leg på et senere tidspunkt.
Helt lavpraktisk kan du i denne tid
- Være opmærksom på, om dit barn reagerer på det, du siger.
- Stille dit barn små opgaver som ”kan du hente sutten?”.
- Bruge mange forskellige ord – både ord fra jeres hverdag og nye, endnu ukendte ord.
- Undgå at presse barnet til at udtale ord “rigtigt” – det vigtige er lysten til at bruge ordene.
- Give dit barn tid til at svare, når I taler sammen.
- Lade dit barn svare selv, når andre spørger det om noget.
- Lade dit barn se tegnefilm eller serier med et roligt tempo og let forståelige handlingsforløb, hvis dit barn har skærmtid.