Fælles opmærksomhed det første år skaber større ordforråd
Der er en klar sammenhæng mellem mængden af den tid, et barn tilbringer i fælles opmærksomhed med en voksen, og størrelsen af barnets ordforråd ved 2-årsalderen.
Med fælles opmærksomhed menes den tid, hvor barn og voksen har øjenkontakt, følger hinandens pegen, kigger på det samme og taler med hinanden om det, de ser.
Denne kontakt har altså allerede i det første leveår en stor betydning for barnets sproglige udvikling senere hen.
Opmærksomheden udvikler sig løbende
Denne fælles opmærksomhed udvikler sig løbende det første år.
Fra fødslen kommunikerer barnet ved hjælp af gråd og øjenkontakt. Det kan søge øjenkontakten, når det ønsker samspil og vende blikket væk, når det har brug for en pause.
Ved 2-månedersalderen kan barnet følge retningen på dit blik, og omkring 4 måneder kan barnet følge dit blik ud i rummet. Det åbner muligheden for, at I kan begynde at have fælles opmærksomhed på forskellige genstande omkring jer.
I 9-månedersalderen kan I være sammen om et stykke legetøj eller en bog, hvor du kan pege på forskellige ting og sætte ord på, hvad de hedder.
Når barnet fylder 1 år, kan det – udover at følge, hvor du peger eller kigger hen – også selv rette din opmærksomhed mod forskellige genstande ved for eksempel at pege. Det giver nye muligheder i din kontakt med barnet, da dit barn nu bruger både det talte sprog i form af små ord og lyde, sit kropssprog ved for eksempel at strække armene op, når det vil op af stolen, og handlinger som at hente fjernbetjeningen, fordi det gerne vil se TV.
Jo mere du forsøger at forstå, hvad dit barn fortæller dig, og sætter ord på det, barnet prøver at kommunikere, jo bedre støtter du dit barns sproglige udvikling.