2. Undgå ordet “ikke”
Sørg for at bevare roen og sig til dit barn, hvad du vil have, og hvad du forventer. Hav fokus på den adfærd, du vil have dit barn skal vise frem for den adfærd, du ikke vil have. Barnehjernen ’overhører’ simpelthen ord som ”ikke” i sætninger. Barnehjernen tænker meget konkret og hører kun det, som hjernen allerede har fokus på.
Eksempel 1: Dit barn har fundet farverne frem og er begyndt at tegne på væggen. Du siger “du må ikke tegne på væggen!”. Dit barn overhører ordet ikke og hører kun “tegne på væggen” og fortsætter derfor derudad. Sig i stedet, hvad du gerne vil have dit barn til at gøre. Du kan for eksempel sige “kom, nu skal jeg vise dig, hvor du må tegne” og føre dit barn hen til bordet, hvor du har lagt papir frem.
Eksempel 2: Dit barn på to år kaster med maden ved middagsbordet. Sig “jeg vil have, du spiser med din gaffel/ske” i stedet for “du må ikke kaste med maden”. Barnet overhører ordet “ikke” og hører derfor ikke dit budskab, medmindre du er meget tydelig på, hvad du forventer af barnet. Forsøg at gå bag om dit barns adfærd og være nysgerrig på, hvor for barnet gør som det gør. Er barnet utilfreds med noget, synes barnet, det er sjovt at kaste med maden, eller er han/hun for træt til at kunne koncentrere sig om at spise?
Husk at anerkende den ønskede adfærd, når dit barn viser den af sig selv. Jo mere dit barn oplever, du ser det, når det gør sig umage, desto bedre kan dit barn fortsætte med denne adfærd og blive ved med at øve sig.