Motorik og leg 2-3 år

Psykomotorisk terapeut Anna Raith Louring inspirerer dig i dette forløb til, hvordan du kan styrke det 2-3 årige barns motoriske udvikling gennem lege og øvelser.

Fød en bjørn

KAPITEL 1
I dette forløb viser psykomotorisk terapeut Anna Raith Louring, hvordan du kan styrke dit 2-3 årige barns motoriske udvikling. I forløbets seks videoer kommer Anna omkring de tre sanser, der har en vigtig betydning for barnets grundmotoriske udvikling.

I dagens øvelse skal der fødes en bjørn. Klik på videoen og se, hvordan det går til.

Introduktion - hvorfor er motorik godt?

Selvom dit barn allerede går og løber rundt i alderen fra 2-3 år, så er det stadig en god idé at blive ved med at opmuntre dit barn til at være fysisk aktiv, så barnets motoriske udvikling styrkes.

Bevægelse og leg er godt, fordi det styrker dit barns:

  • Motoriske udvikling: Dit barn opnår færdigheder, der er nyttige, når det skal lære at krybe, kravle, stå og senere gå.
  • Indlæringsevne: Dit barn får nemmere ved at lære nyt, for eksempel når det starter i skole.
  • Sociale kompetencer: Dit barn får mod på at bruge sin krop og indgå i sociale relationer.

De grundmotoriske sanser

Der er tre grundmotoriske sanser, som er gode at få sat i spil i mange forskellige sammenhænge i løbet af jeres hverdag.

Det drejer sig om den vestibulære sans, som nogle også kalder labyrintsansen. Den er vigtig i forhold til dit barns balanceevne. Den taktile sans har betydning for at føle og mærke sin krop. Den registrerer berøring og er dermed med til at øge dit barns kropsbevidsthed. Og endelig den kinæstetiske sans, som har betydning for dit barns muskler og led.

Et godt råd, inden du går i gang

Husk, at det skal være sjovt at lege motorik. Vælg derfor et tidspunkt, hvor dit barn ikke er sultent eller træt. Viser det sig undervejs, at dit barn ikke er i humør til det, så stop og prøv igen på et senere tidspunkt.

Dagens øvelse: Fød en bjørn

Fød en bjørn er en ase og mase-leg. Ase og mase-lege er en sjov måde at stimulere den kinæstetiske sans, som er den sans, der styrker barnets muskler og led. Når denne sans bliver stimuleret, øger det dit barns kropsbevidsthed og giver dit barn en fornemmelse af de enkelte kropsdeles placering i forhold til hinanden og omgivelserne.

Derudover stimulerer ase og mase-lege i høj grad også den taktile sans, som registrerer berøring og tryk på kroppen.

Sådan leger I ‘fød en bjørn’:

  • Læg dig ned på maven og løft dig op, så der er plads til, at dit barn kan kravle ind under dig.
  • Se om du kan opmuntre dit barn til at kravle under. Du kan for eksempel lægge noget legetøj, som barnet skal ind for at hente.
  • Når dit barn kravler under, så kan du sænke din mave lidt mod barnet, så barnet vil skulle kæmpe lidt for at komme fri af din mave og ud på den anden side.
  • Når barnet er kommet igennem, kan du se, om det vil kravle tilbage igen, men denne gang op over dig.

I videoen får Anna hjælp af Rita på 2 år, som viser øvelsen sammen med sin moster Sally.

Om Anna

Anna Raith Louring er uddannet psykomotorisk terapeut med speciale i graviditet og børn. Til dagligt er hun indehaver af Flow of Life, hvor hun blandt andet underviser mødregrupper i motorisk leg og rytmik.

Næste kapitel

Pizzaleg

KAPITEL 2
I dette forløb viser psykomotorisk terapeut Anna Raith Louring, hvordan du kan styrke dit 2-3 årige barns motoriske udvikling. I forløbets seks videoer kommer Anna omkring de tre sanser, der har en vigtig betydning for barnets grundmotoriske udvikling.

Pepperoni, pålægschokolade eller måske skumfiduser? I denne leg er det kun fantasien og barnets smagsløg, der sætter grænser for pizzaopskriften.

Hvorfor er pizzalegen god for dit barns motorik?

Det gode ved denne øvelse er, at barnet mærker mange forskellige slags tryk og berøringer: blide, faste, kildende, prikkende og så videre. Det er med til at stimulere dit barns kinæstetiske sans og den taktile sans. Derudover giver legen dit barn en fornemmelse af, hvad det godt kan lide – både når det kommer til berøring og pizza.

Sådan laver du en pizza på barnet:

  • Lad barnet ligge på maven eller ryggen, afhængigt af hvad barnet foretrækker.
  • Nu handler det om at lav forskellige tryk og berøring på barnets krop.
  • Du kan for eksempel lægge ud med at ælte pizzadejen ved at trykke på dit barn.
  • Herefter kan du smøre tomatsovs på i lange blide strøg over barnet.
  • Lad gerne barnet være med til at bestemme, hvad der skal på pizzaen, og måske barnet også har lyst til at hjælpe med selv at putte det på.
  • Efter en tur i ovnen, er pizzaen klar til at blive skåret ud. Det kan du gøre med hånden som pizzaskærer.
  • Slut med at spise pizzaen ved for eksempel at give barnet en kildetur og lade som om, at du spiser barnets krop.
  • Har barnet lyst, kan I bytte roller, så barnet laver en pizza på dig bagefter.

Har du endnu ikke set kapitel 1?

Hvis du endnu ikke har set det første kapitel i dette forløb, vil vi anbefale, at du gør det, da Anna her fortæller mere om de tre grundmotoriske sanser, og hvorfor det er vigtigt at stimulere dem dagligt.

Om Anna

Anna Raith Louring er uddannet psykomotorisk terapeut med speciale i graviditet og børn. Til dagligt er hun indehaver af Flow of Life, hvor hun blandt andet underviser mødregrupper i motorisk leg og rytmik.

I videoen får Anna hjælp af Rita på 2 år, som viser øvelsen sammen med sin moster Sally.

Næste kapitel

Trilleleg

KAPITEL 3
I dette forløb viser psykomotorisk terapeut Anna Raith Louring, hvordan du kan styrke dit 2-3 årige barns motoriske udvikling. I forløbets seks videoer kommer Anna omkring de tre sanser, der har en vigtig betydning for barnets grundmotoriske udvikling.

I videoen forklarer Anna, hvorfor det er godt for dit barn at trille.

Sådan triller du med dit barn

At trille med barnet kan være en sjov måde at stimulere vestibulærsansen, som er med til at styrke dit barns balanceevne.

  • Lad barnet ligge udstrakt med armene over hovedet.
  • Har barnet svært ved at komme rundt, kan du hjælpe det lidt på vej med et blidt skub, eller du kan gå forrest og selv vise, hvordan man triller.
  • Hvis det er for svært for dit barn at trille på det flade gulv, kan du lave en skrå overflade ved hjælp af for eksempel en madras. Det vil gøre det lettere for dit barn at trille rundt. Vær dog opmærksom på ikke at lave fladen så skrå, at barnet ikke selv skal arbejde for at trille rundt.

I videoen får Anna hjælp af Rita på 2 år, som viser øvelsen sammen med sin moster Sally.

Har du endnu ikke set kapitel 1?

Hvis du endnu ikke har set det første kapitel i dette forløb, vil vi anbefale, at du gør det, da Anna her fortæller mere om de tre grundmotoriske sanser, og hvorfor det er vigtigt at stimulere dem dagligt.

Om Anna

Anna Raith Louring er uddannet psykomotorisk terapeut med speciale i graviditet og børn. Til dagligt er hun indehaver af Flow of Life, hvor hun blandt andet underviser mødregrupper i motorisk leg og rytmik.

Næste kapitel

Hoppeleg

KAPITEL 4
I dette forløb viser psykomotorisk terapeut Anna Raith Louring, hvordan du kan styrke dit 2-3 årige barns motoriske udvikling. I forløbets seks videoer kommer Anna omkring de tre sanser, der har en vigtig betydning for barnets grundmotoriske udvikling.

Op og hop! At hoppe er en god øvelse for dit barns muskel-led sans.

Hvorfor er det godt at hoppe?

Når dit barn er i 2-3 år, er det naturligt, at det begynder at øve sig i at hoppe. At hoppe op og ned på stedet – eller at hoppe ned fra noget og op på noget – er godt, fordi det stimulerer den kinæstetiske sans. Den sans, der har betydning for barnets muskler og led og for dit barns kropsbevidsthed.

Det er en god idé at hoppe på noget blødt for eksempel en madras. Men ellers er der ikke så meget andet at sige end – hop løs!

Har du endnu ikke set kapitel 1?

Hvis du endnu ikke har set det første kapitel i dette forløb, vil vi anbefale, at du gør det, da Anna her fortæller mere om de tre grundmotoriske sanser, og hvorfor det er vigtigt at stimulere dem dagligt.

Om Anna

Anna Raith Louring er uddannet psykomotorisk terapeut med speciale i graviditet og børn. Til dagligt er hun indehaver af Flow of Life, hvor hun blandt andet underviser mødregrupper i motorisk leg og rytmik.

I videoen får Anna hjælp af Rita på 2 år, som viser øvelsen sammen med sin moster Sally.

Næste kapitel

Kolbøtte

KAPITEL 5
I dette forløb viser psykomotorisk terapeut Anna Raith Louring, hvordan du kan styrke dit 2-3 årige barns motoriske udvikling. I forløbets seks videoer kommer Anna omkring de tre sanser, der har en vigtig betydning for barnets grundmotoriske udvikling.

I videoen viser Anna, hvordan du kan lave en kolbøtte med et større barn, som selv kan gå op af din krop.

Hvorfor er det godt for barnet at lave kolbøtter?

At lave kolbøtter med dit barn stimulerer barnets vestibulære sans, som er den sans, der har indflydelse på balanceevnen. Man påvirker den ved at få vendt barnets hoved i forskellige retninger – op, ned, til siden og rundt. Kolbøtter er en sjov måde at gøre det på.

Sådan laver du en kolbøtte, hvor barnet går op af dig:

  • Stå op og hold dit barn i hænderne.
  • Få dit barn til at kravle op ad dine ben, mens du hjælper lidt til ved at løfte forsigtigt op i hænderne.
  • Når dit barn er kravlet så langt op, at numsen er ind mod dine ben, og barnets ben peger op, kan barnet rotere rundt i en kolbøtte og lande på fødderne igen.

I videoen får Anna hjælp af Rita på 2 år, som viser øvelsen sammen med sin moster Sally.

Links til andre kolbøtte-øvelser

I forløbet Motorik og leg 7-12 måneder viser Anna eksempler på tre andre kolbøtter, man kan lave med sit barn.

Har du endnu ikke set kapitel 1?

Hvis du endnu ikke har set det første kapitel i dette forløb, vil vi anbefale, at du gør det, da Anna her fortæller mere om de tre grundmotoriske sanser, og hvorfor det er vigtigt at stimulere dem dagligt.

Om Anna

Anna Raith Louring er uddannet psykomotorisk terapeut med speciale i graviditet og børn. Til dagligt er hun indehaver af Flow of Life, hvor hun blandt andet underviser mødregrupper i motorisk leg og rytmik.

Næste kapitel

Spark til bold

KAPITEL 6
I dette forløb viser psykomotorisk terapeut Anna Raith Louring, hvordan du kan styrke dit 2-3 årige barns motoriske udvikling. I forløbets seks videoer kommer Anna omkring de tre sanser, der har en vigtig betydning for barnets grundmotoriske udvikling.

Pletskud! I dagens øvelse er det blevet tid til at sparke bold.

Hvorfor er det godt at sparke til en bold?

Når du lærer dit barn at sparke til en bold, stimulerer det dit barns balance, da barnet skal stå på ét ben og samtidig sparke med det andet ben. Derudover styrkes barnets øje-fod koordination, når dit barn skal ramme bolden. Og barnet får en fornemmelse af, hvor hårdt det skal sparke, for at bolden kommer hen til dig.

Jo mindre bolden er, des sværere er det for barnet. På den måde kan du tilpasse legen til dit barns alder. Det kan også være sværere for barnet at ramme en bold i bevægelse frem for en bold, der ligger stille.

Når I er færdige med at sparke, kan I også prøve at kaste og gribe bolden.

I videoen får Anna hjælp af Rita på 2 år, som viser øvelsen sammen med sin moster Sally.

Har du endnu ikke set kapitel 1?

Hvis du endnu ikke har set det første kapitel i dette forløb, vil vi anbefale, at du gør det, da Anna her fortæller mere om de tre grundmotoriske sanser, og hvorfor det er vigtigt at stimulere dem dagligt.

Mod på mere motorik?

Hvis du endnu ikke har set de tre foregående Motorik og leg-forløb, kan du gå på jagt i dem efter inspiration til andre sjove lege med dit barn.

Find alle videoer med Motorik og leg på siden med videoforløb.

Om Anna

Anna Raith Louring er uddannet psykomotorisk terapeut med speciale i graviditet og børn. Til dagligt er hun indehaver af Flow of Life, hvor hun blandt andet underviser mødregrupper i motorisk leg og rytmik.

Psykomotorisk terapeut Anna Raith Louring

Anna Raith Louring er psykomotorisk terapeut med speciale i graviditet og børn. Til dagligt er hun indehaver af Flow of Life, hvor hun blandt andet underviser mødregrupper i motorisk leg og rytmik.

Log ind for at gemme artikler

Du skal logge ind eller oprette en profil for at kunne gemme artikler.

Log ind

Log ind med din profil for at se gemte artikler, ansøge om babypakker og bruge Huskelisten.

Glemt password?

Angiv din e-mail adresse for at få tilsendt et nyt password.

Vælg nyt kodeord

Du er logget ind med et midlertidigt kodeord og skal derfor vælge et nyt kodeord.